Projekty, kursy i szkolenia
Nyska Szkoła Ćwiczeń
Okres realizacji projektu: od: 2020-11-01 do: 2022-10-31.
Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu jest partnerem Gminy Nysa oraz Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Nysie w projekcie realizowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej pn. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty pn. Nyska Szkoła Ćwiczeń.
Celem głównym projektu będzie wsparcie wysokiej jakości systemu oświaty w województwie opolskim poprzez utworzenie modelowej szkoły ćwiczeń Nyskiej Szkoły Ćwiczeń w 3 publicznych szkołach podstawowych w gminie Nysa (Zespół Szkolno – Przedszkolny w Niwnicy, Zespół Szkolno -Przedszkolny w Białej Nyskiej, Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego w Nysie), które będą funkcjonowały w projekcie jako szkoły wiodące.
W projekcie będą zaplanowane działania, w których nauczyciele, studenci i uczniowie rozwiną kompetencje kluczowe, umiejętności psychopedagogiczne oraz metodyczne niezbędne na rynku pracy. Projekt będzie zapewniał praktyczne doskonalenie nauczycieli w nowe formy i metody kształcenia, w tym metody nauczania przyjazne mózgowi oraz nauczanie zdalne.
Wsparciem zostanie objętych w sumie 10 szkół.
Szkoły wiodące:
– Zespół Szkolno – Przedszkolny w Niwnicy;
– Zespół Szkolno -Przedszkolny w Białej Nyskiej;
– Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego w Nysie.
Szkoły współpracujące z obszarów wiejskich w gminie Nysa:
– Zespół Szkolno Przedszkolny w Kopernikach;
– Zespół Szkolno Przedszkolny w Goświnowicach;
– Szkoła Podstawowa im. Gustawa Morcinka w Lipowej z Oddziałem Przedszkolnym.
Szkoły współpracujące w gminie Nysa:
– Szkoła Podstawowa nr 1 w Nysie im. Kawalerów Orderu Uśmiechu;
– Szkoła Podstawowa nr 3 im. Janusza Korczaka w Nysie;
– Szkoła Podstawowa nr 5 w Nysie im. marszałka Józefa Piłsudskiego;
– Szkoła Podstawowa nr 10 z oddziałami integracyjnymi im. J.H. Dąbrowskiego w Nysie.
Nauczyciele ze szkół wiodących, związani z czterema obszarami wsparcia, będą brali udział w warsztatach metodycznych, sieciach wsparcia, konsultacjach, konferencjach, szkoleniach, szkoleniach elearningowych na platformie doskonaleniewsieci.pl.
Nauczyciele ze szkół współpracujących, związani z czterema obszarami wsparcia, będą brali udział w warsztatach, sieciach wsparcia, konsultacjach, konferencjach, szkoleniach, szkoleniach elearningowych na platformie doskonaleniewsieci.pl, lekcjach pokazowych.
Wyboru szkół na szkołę ćwiczeń dokonano zgodnie z kryt. zał. nr 11 do konkursu, w ramach którego zaimplementowano Model szkoły ćwiczeń opracowany przez ORE. Szkoły wiodące, które weszły do NSC spełniały kryteria projektowe tj. posiadały odpowiednią bazę, zasoby kadrowe, doświadczenie oraz odpowiednią motywację kadry pedagogicznej i zarządzającej, na co wskazała przygotowana wcześniej diagnoza.
Cel główny projektu przyczyni się do podniesienia jakości systemu oświaty w regionie poprzez poprawę i zwiększenie działań związanych z innowacyjnymi metodami nauczania wykorzystywanymi w NSC, w tym metodami nauczania przyjaznymi mózgowi oraz nauczaniem zdalnym.
Cel główny projektu przyczyni się do rozwoju kompetencji kluczowych i umiejętności psychospołecznych niezbędnych na rynku pracy wśród uczniów szkół biorących udział w projekcie poprzez udział w lekcjach pokazowych, zajęciach w pracowniach doposażonych w ramach projektu, jak również doskonalenia zawodowego nauczycieli z 10 szkół, biorących udział w projekcie. Zgodnie z zapisami celu PO WER zwiększy się wykorzystanie innowacyjnych metod wspierających proces nauczania w zakresie: umiejętności krytycznego myślenia, polepszenia pracy zespołowej, kreatywności, innowacyjności, umiejętności uczenia się i nauczania, rozumienia, jak i nauczania z wykorzystaniem TIK, w tym lekcji zdalnych.
Poprzez wykorzystanie nowoczesnych metod kształcenia w 4 pracowniach uczniowie podniosą swoje umiejętności matematyczno-przyrodnicze, językowe, ICT.
Ponadto zaplanowane szkolenia dla nauczycieli wspomogą również uczniów w rozwinięciu dodatkowych umiejętności takich jak: kreatywność, innowacyjność, praca zespołowa, kompetencje wychowawczo-profilaktyczne czy też umiejętność uczenia się.