Cele studiów i sylwetka absolwenta:
Celem studiów jest aktualizacja wiedzy i podniesienie kompetencji sprawnego posługiwania się przepisami prawa oświatowego w efektywnym i skutecznym zarządzaniu szkołą (placówką) oraz poszerzenie kompetencji kierowniczych na stanowiskach w administracji rządowej i samorządowej działających w systemie oświaty w zakresie znajomości i stosowania aktualnych przepisów prawa oświatowego. Studia dostarczają wiedzę z zakresu prawa oświatowego, uwzględniającą aspekty zmieniającego się prawa oraz adekwatną do bieżących problemów polskiej oświaty. Pozwalają również na podniesienie kompetencji i umiejętności w różnych obszarach związanych m.in. z prawem pracy, prawem zamówień publicznych i prawem administracyjnym. Warto również zwrócić uwagę na blok przedmiotów związanych z rozliczeniami finansowymi i aspektami prawnymi tychże.
Program został opracowany z myślą o potrzebach kadry kierowniczej wszystkich szczebli administracji oświatowej, a także osób, które planują rozwój zawodowy swojej kariery w sektorze oświaty (zarówno publicznej, jak i niepublicznej), a także w różnych jednostkach i organizacjach związanych z procesami edukacyjno-wychowawczymi (instytucje samorządowe, związki zawodowe, organizacje młodzieżowe, itp.)
Absolwent studiów podyplomowych „Prawo oświatowe” posiada m.in. usystematyzowaną wiedzę o prawie oraz szczegółowych zagadnieniach – w tym finansowych – istotnych dla prowadzenia działalności oświatowej. Treści dydaktyczne realizowane w trakcie kształcenia umożliwiają m.in. poznanie i lepsze zrozumienie źródeł prawa oświatowego i dokonywanie precyzyjnej wykładni obowiązujących norm prawnych.
Program studiów został tak opracowany, aby przy wykorzystaniu nowoczesnych metod nauczania dominowały wątki praktyczne, polegające na wdrażaniu pragmatycznych rozwiązań w zakresie tego, jak racjonalnie wykorzystać wiedzę i doświadczenie dla uzyskania zaplanowanego celu, którym jest wyraźne podniesienie wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Warto zwrócić ponadto uwagę, na wzmocnienie kompetencji decyzyjnych absolwentów m.in. dzięki realizacji programu studiów zakładającemu wykorzystanie nowoczesnych technik informacyjnych w zarządzaniu szkołą, a także sekwencyjny charakter zajęć tj. rozwiązywanie problemów wynikających z praktycznego wykorzystywania prawa oświatowego. Wykładowcy to m.in. powszechnie znani, przedstawiciele nauki prawa oświatowego, kierownicy jednostek samorządu terytorialnego, pracownicy administracji samorządowej i rządowej – wybitni wykładowcy akademiccy.
Studia trwają dwa semestry, warunkiem przyjęcia jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Ramowy program studiów:
- Prawo, jego źródła i wybrane elementy
- Polityka edukacyjna w Polsce i Unii Europejskiej – wybrane modele systemu oświaty
- Finanse publiczne i zarządzanie finansami w oświacie
- Strategia rozwoju placówki oświatowej
- Formalno-prawne aspekty relacji: placówka oświatowa a samorząd terytorialny
- Bezpieczeństwo i ochrona danych osobowych w oświacie
- Etyka w oświacie – elementy prawa autorskiego i prawa ochrony własności intelektualnej
- Prawo zamówień publicznych
- Prawo pracy. Karta nauczyciela
- Prawo administracyjne
- Negocjacje i sposoby rozwiązywania konfliktów
- Kodeks postępowania cywilnego
- System informacji oświatowej
- Systemy informatyczne w oświacie
- Social media a funkcjonowanie placówek oświatowych
- Rodzaje i sposoby wykorzystania unijnych i krajowych systemów wsparcia działalności placówek oświatowych
- Partnerstwo publiczno-prywatne
- Zarządzanie zmianą i innowacjami w oświacie